דאגה לחלש בחברה או מוסר כפול ?

אשכול אחזקות בע”מ- חברת שירות/ניקיון ולא קבלן כח אדם.

בהגדרה- אנו לא “קבלן כ”א/ניקיון” אנחנו חברת ניקיון.

אנחנו מספקים את מקצועיותנו בתחום הניקיון ואת ניסיוננו בן -20 השנים ! מקצועיות הבאה לידי ביטוי בגיוס העובד/ת, העסקת העובדים,בבקרה ובפיקוח על השירות המוגש.

“אשכול אחזקות” הנה מנגנון להגשת שירות על ידי עובדים אשר מגויסים ומועסקים על ידנו במקצועיות, חברתנו מספקת חומרי הניקוי ,עזרים ואביזרים לביצוע השירות ומעבר לכך שירותים נלווים כמו: סיוע בתחזוקה,סבלות,הדברה ועוד.

לאחר גיוס העובדים אנו מדריכים אותם ומבקרים עבודתם, והכול במקצועיות על מנת “למסור” ללקוח ניקיון מיטבי במינימום עלות, דבר אשר בוודאי נגזר ממקצועיותנו וניסיוננו ויכולתנו למסגר היקף עבודה בזמן אמת הנדרש לביצועה בהתבסס על שנות הניסיון הרבות.

ברור לכולנו שעובדי הניקיון הנם העובדים ברמת השכר הנמוכה במשק ועובדה זו אינה נובעת מעצם היותנו חברת ניקיון, הסיבה טמונה בכך שלקוח הצורך חברת ניקיון על כל המשתמע מכך (ניסיון,מנגנון גיוס פיקוח ובקרה וציוד) מעדיף לקבל שירות ניקיון ללא השקעה במנגנון כזה או להימנע מהעסקת העובדים באופן ישיר תוך התחייבויות לשכרם,הפרשות סוציאליות, פנסיה וכד’, מזמין השירות בוחר באפשרות להיות מסוגל להודיע לגורם חיצוני (קבלן) על צמצומים ו/או הרחבות מבלי לתת דעתו למשמעויות הכספיות העתידיות, הלוא לפטר עובד עם וותק, יקר יותר מלהודיע לחברת ניקיון על צמצום היקף ההתקשרות, עדיף לקבל חומרי ניקוי וחומרים מתכלים (נייר טואלט,נייר לניגוב ידיים וסבונים) מחברה אשר תעשה סקר שוק ובדיקת איכות החומר תעסיק מנהל רכש,תרכוש ותשלם על המוצרים ואז לשלם לחברה בתנאי אשראי נוספים כאלה ואחרים. הדבר מקביל גם לעניין העסקת העובדים באופן ישיר, תחת חברת ניקיון נחסך מהלקוח מנגנון גיוס,הדרכה,פיקוח ובקרה ובמרבית המקרים נחסך מנגנון רכש של חומרי ניקוי וסניטציה.

מעבר לעלויות הגיוס, ההדרכה,הפיקוח והבקרה ובוודאי צבירת התנאים הסוציאליים הרי שלעובד ישיר יש לשלם בתוך 9 ימים לכל היותר מסוף החודש, בעוד שלחברת הניקיון מקובל לשלם אחרי 90,60,30 ימים מה שבוודאי מקל מאד על תזרים המזומנים בחברה ,על עלויות האשראי והריבית על הכסף בבנק ומטילים את הנושא על חברת הניקיון והדבר גורר את כל התחום לקשיי מימון ונזילות.

הבעיה נרחבת ומורכבת יותר ואין ספק שפופולארי היום “לטפל” בעובדי הקבלן ולדאוג להם, אולם על הציבור להסתכל במראה ולהודות “המצב נוח לכולם”, לבעל העסק הצורך ניקיון, לדיקן האוניברסיטה המעסיקה קבלן ניקיון,לממשלה המעסיקה קבלנים במחירי מינימום ולעיתים קרובות במחירי הפסד הידועים לכולם (מכרזים “נסגרים” לרוב בהצעת המחיר הנמוכה ביותר) הלוא בפועל כולם לוקים בתסמונת המוסר הכפול מצד אחד מבקשים להטיב עם העובדים החלשים ומצד שני לקבל שירותיהם במחיר מינימאלי.

עלינו לשאול את עצמנו ממה נובע המצב או ליתר דיוק, איפה הוא מתחיל ?

לעניות דעתי הכול מתחיל בממשלה, הממשלה הינה מעסיק “מיקור החוץ” (קבלנים) הגדול בישראל, הממשלה מבקשת לצאת למכרז ולקבל את הצעת המחיר הנמוכה ביותר ! לשלם בתנאי אשראי “נדיבים ביותר” ולא לצבור חוב בגין תנאים סוציאליים ופיצויים עתידיים לעובדים.

העסקת עובד בחברת ניקיון מאפשרת יתרון מסוים לעובד בהעסקתו במספר מקומות הדורשים שעות מעטות ויצירת משרה מלאה בחברתנו עם כל המשתמע מכך מאחר ורוב משרות הניקיון הנדרשות ע”י לקוח בודד הינן משרות של מספר שעות בודדות.

 

כעת מנקודת מבטי האישית, אני, שהשקעתי הון בהקמה, בתפעול ותחזוקת מערכת לגיוס וניהול עובדים עד ש”נכנס השקל הראשון” כרווח, אני, שמשקיע בתפעול, טלפונים, אחזקת המשרד, מזכירות,זמינות 24/7  וכן במימון תשלום מע”מ בגין חשבוניות שאת הכסף אקבל בחלק מהמקרים רק בתום כ- 60 יום והתמודדות עם עובדים שמעוניינים כל חצי שנה “לחתום אבטלה” וכאלה שדורשים משרה של- 3 שעות בלבד “כי יש אבטחת הכנסה” ותמיד (אבל תמיד) אנו מתמודדים עם מצב בו יש בידנו עבודות חדשות ללא עובדים (את זה לא טורחים לפרסם…) .

לסיכום: לאחרונה חוקקו בנושא זה שני חוקים חדשים במדינת ישראל,”חוק קבלני שירות ו”חוק פנסיה חובה”, האם כל הלקוחות מקפידים להעסיק חברות שעומדות בחוקים אלה ? לא ! עדיין רבות הן החברות שאינן משלמות “פנסיה חובה” לעובדיהן ובוודאי שאינן זכאיות לרישיון “קבלן שירות” מטעם משרד המסחר והתעשייה,חברתנו מקפידה בזכויות העובדים ובתשלום שכרם במועד ובכלל זה כל תנאיהם הסוציאליים כחוק.

אם כן, אבקש לסיים בקריאה “וודאו שעובדי הניקיון והשמירה מקבלים לכל הפחות מה שנקבע על פי חוק ושמעסיקיהם עומדים בדרישות החוק לשכר, תנאים ורישוי החברה על פי החוקים הקיימים, “ובא לציון גואל”.

 

הכותב הנו בעל חברת ניקיון המחזיקה ברישיון כחוק ופועל בתחום יותר מ-20 שנה.